2 dagen Mekong Delta🛶☀️💦👌🏼

15 maart 2018 - Mekong Delta, Vietnam

Na 4dagen te hebben genoten van indrukwekkende Ho Chi MinhCity🌃 /(miss) Sai Gon😜ga ik de Mekong Delta op. 2daagse tour. Wat ga ik deze machtige indrukwekkende stad missen. Voordat ik Vietnam bezocht en over Mekong Delta las/hoorde heb ik een beeld van Vietnamezen die op een bootje varen, peddelend en zo een Nón lá (strooien hoed) op hun hoofd hebben en goooaaan😇☺️. Door/tussen al ‘t groene woud, puur natuur. Dat is in mijn hoofd; the Mekong Delta. Maar eeeeuuuhhmm🙈🙊🙉. N O T. Het is een immens lange rivier van 🤔😏km⁉️lang die door😱😳🙈 3 landen (Vietnam, Cambodja & Laos) stroomt. Whatever, zoiets😂🙈. Met in ieder geval veel ***zooi erin😓. Echt mega zonde. Anyway.

Day I Mekong Delta🛶🛶
Om 8uur sochtends verzamelen we bij de travel agency waar ik mijn tour heb geregeld. Vroeg opstaan is en blijft voor mij echt een dingetje💤😴. Maar toch a little bit excited en goede moed. Hup backpack weer op me rug, daypack in front of me en in mijn flightbag me kussen erin🙈. Ja, 🆗, ik zal het maar opbiechten/verklappen. Mijn kussen vliegt ook de hele wereld rond zodra ik wat 🛏💤😴buitenshuis betreft ga doen, anders gaat dit kind echt dood. Want slapen ergens anders dan haar eigen bed is al drama. Laat staan zonder kussen. Goed! Tot de orde van de dag. Opgehaald door een bus gaan we richting Cần Thơ, dat is 2-3uur rijden vanaf Ho Chi Minh City, ongeveer. Met een boot van 15min varen gaan we naar 1van de eilandjes dichtbij Cần Thơ, daar bezoeken we een bijenteelt; drinken we iets van warm water⁉️met honing erin, limoensapje en suiker⁉️, anyway zoiets. Maar deze chicka raakt het geen es aan. Honing vind ik maar niks. Laat staan in warm water en andere dingen derin. Goed! Daarna maken we een wandeling door t dorp, lopen we op ‘t eiland langs tal van souvenirs gebeuren, holy moly wat een troep wordt er verkocht en om toeristen te strikken. Mijne geluk in deze trip is dat ik weet dat ik echt niks kan kopen onderweg, in de zin van troep-souveniertjes, want waar laat ik ze⁉️😂😅🙈🙉🙊. Steeds zeg ik tegen mezelf; “als je ‘t maar laat, want je moet het nog wel 4maanden met je meezeulen hè⁉️😏🤔. Owh ja, das waar”. Goed... vervolgens de volgende stop en dat is een cocosfabriekje waar ze candy’s/ snoepjes maken van kokos en echt handmade, zelfs verpakken met de hand😱. Ik word er natuurlijk misselijk van; de combi van kokos en zoet🤢😬. NOT DONE. Ja, I know ik stel me aan, kan er niks aandoen. Daar verteld our tourguide van begin tot eind hoe zo een snoepje van kokos maken. Zal best. We lopen verder en dan komen we bij de next ⛔️aan waar je vers fruit toegediend krijgt, eilandbewoners naast je tafel in klederdracht komen staan zingen, opera-dingen geen bucketlist-dingen🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️. Hier houden ze ons 20min zoet. Daarna lopen we dus naar de zoals hier in het begin van mijn blog geschreven...wat ik aaaaaaaltijd over mekong delta in gedachte heb...zijtak van een rivier een bootje🛶🛶in JAAAA😅😂. Ik was mega blij als een kind (alweer) en zag mezelf al voorin ‘t bootje🛶zitten genieten. Maar natuurlijk. Varen in zo een bootje😂😅. Helaas was het ook maar iets van 20min😔, jammer maar was leuk. Kregen met z’n allen in de boot een Nón lá op en het maakte het plaatje meer dan compleet, want ik leek/lijk precies op een Vietnameesje. En echt ook zo een schattige😇☺️. Geloof me nu ook maar weer op me bruine ogen😬. Maar wel 1die te bruin is voor een Vietnamees🙈😏. Tsja, kan er gewoon niks aandoen dat ik nu al te blaka/te bruin ben🙈🙊🙉. Maar trots ben ik zeker wel. Waar de meeste westerlingen alleen maar jaloers op kunnen zijn,  op me tan🙈😇☺️. Want in Vietnam;  als je te bruin bent ben je van de arme bevolking/stam, die op ‘t land werkt zeg maar. Aziaten(gelukkig ben ik een ander soort aziaat🤔😏) zijn gewoon gestoord wat dat betreft, ze willen wit zijn, tssskkk. In Vietnam doen ze der zeker echt alles aan om niet te bruin te worden. Gekvolk. Goed! Na deze mooie boottocht gaan we weer terug naar de “grote” boot, gaan naar een ander eiland en gaan daar lunchen. Lunch was niet echt te kannen, echt zo een lopende band toeristische dingen. Was rijst met bonen en kip, had wel rijst met bonen opgegeten, want ik moest wat. Anders zou ik van de honger sterven later op de dag. Na de lunch kun je op eigen houtje op de 🚲🚲 ‘t eiland verkennen, maar helaas was deze tut te laat voor of begreep het like always weer verkeerd🤔😏. Ook luisteren is tijdens het reizen en een tour een dingetje. Goed, dan maar geen fietstochtje by myself, maar dan wel in een hangmat chillen. Want hey, dat is toch het beste waar ik mega goed in ben😂😅. Na het chillen in zo een hangmatje was het weer es tijd om verder te gaan. Weer met de boot naar Cần Thơ. Daar de bus weer in, maar dan niet terug richting HCMCity, maar dan richting hotel in Cần Thơ. Inmiddels alweer half 6 en hier slapen we een nachtje. Drie kwartier later is de mogelijkheid om met de bus (onze tripbus dus)de stad in te gaan, zodat we wat kunnen sightseen, eten, de night market kunnen bezoeken(waar ze echt alleen maar troep verkopen😏🤔). Dus dat is chill. Terug wel met een taxi, lopen, in de stad blijven slapen op straat of kruipen🙈😬, maar ok. Als we aankomen in ‘t hotel checken we met zn allen in, want ‘t hotel hoort bij de travel agency waar ik me trip heb geboek. Discussie aan de balie, want me paspoort krijgen ze niet🙄. Verbaasde me dat ze me niet in een cel hadden gestopt of ‘t land uit hadden gezet. Anyway😬😬. Krijg een kamer toegewezen met een ander suffe dutchie, ga hier niet teveel energie insteken en over degene vertellen. Want het is een sufkutje(sorry voor me taalgebruik😱😏) en verder is ‘t niet nodig/ relevant. Want hey...eerder in 1van mijn blogs ook al verteld dat je als solo-reiziger/backpacker (super)leuke als minder leuke mensen ontmoet. Dat laatste is zij daar 1van. Goed! No questions please🙈🙉🙊🤔😏. We eten en drinken wat in Cần Thơ-city, maken het niet al te laat, want next morning om 6uur aan het ontbijt😴 🛏💤 . Ja, precies dat dus, ONCHRISTELIJKE TIJDEN❗️❗️. Wie verzint dat⁉️, de planner van de tour dus😏. Ergens bij half11 kom ik terug in ‘ t hotel. Douchen dus. Best goed hotel, goede douche & bed. Dus let’s have some sleep💤😴🛏.

Day II Mekong Delta🛶🌊
Vijf uur gaat de wekker😴💤. Opstaan douchen aankleden backpack weer inpakken ontbijten en we gaan weer op pad. We bezoeken deze dag de floating market op de mekong delta op een boot natuurlijk, hoe rijst noodles wordt gemaakt van begin tot eind en daarna een fruit farm. Floating market is met de jaren heen minder geworden. Had me iets anders voorgesteld, maar 🆗. Wel een must-see-dingetje hoor. Rijstnoedels zien hoe die gemaakt wordt is ook echt een leermomentje. Fruit farm bezoeken was echt het einde. Gelukkig zijn veel fruitbomen (mango/ ananas/ watermeloen)mij bekend, maar de dragonfruit bv was echt leuk om te zien. Daarna is het weer tijd om terug te gaan naar ons hotel, daar hebben we lunch(op eigen kosten). De groep wordt ook dan opgesplitst, na de lunch. Ik had dus een 2daagse tour voor de Mekong Detal. Sommige 3daagse en er zijn ook die terug gaan naar HCMCity. Mijn 2de nacht verblijf ik weer in een hotel, maar dan in Rach Gia. Na de lunch word ik opgehaald door een minivan die mij vervolgens naar het grote busstation brengt om dus richting Rach Gia te gaan. 3uur durende bustrip met zo een touringcar. De minivan buschauffeur haalt een kaartje voor me en wijst me waar de touringscars staan te wachten. De dame bij de travel agency in HCMCity had op een briefje voor mij opgeschreven in het Vietnamees voor de buschauffeur in Rach Gia😂😅, echt te schattig, because he can’t understand no word English🙊🙈🙉. Ah🔝zeg. Hoe cool is dat? Want als ik bij ‘t busstation aankom in Rach Gia moet ik overstappen op een local bus. En echt local, tussen de locals dus. Die je echt aankijken alsof ze water zien branden🔥💦. Want ook in deze geloof me maar wéér; ze denken dat ik Vietnamees ben😏🤔, tsssskkk. Dus hup de bus in, al die taxidrivers omver lopen met je backpack, daar ben ik inmiddels echt een pro in. Fuckers😠😡. Doodmoe ben ik van ze geworden, maar ja... Loraine is all good met negeren en boos kijken. Hup de local bus in en gooaan. Briefje liet ik aan de buschaffeur zien en weet dus waar hij me moet droppen/ laten uitstappen. Altijd geleerd van mede-reizigers/backpackers dat je Google maps of maps.me aan moet zetten zodat je zelf ook kunt zien waar de bus heengaat. Check✅✔️. Slimme zet, toch⁉️ Jaja. Bij een bushalte na 20min in de bus  laat de buschaffeur weten dat ik er ben en wijst me het hotel aan waar ik moet zijn. 2-300m lopen⁉️, zoiets. Inchecken en je wordt naar je kamer gebracht. Heerlijk. Aangekomen in hotelkamer is het echt keihard gaan regenen, en ook echt keihard bliksem⚡️⚡️⛈⛈, donder en de hele mikmak. Ben dus echt ontime in ‘t hotel aangekomen.  Echt mega grote druppels😱😳. Nog niet eerder meegemaakt in ZO Azië. Hier in Rach Gia blijf ik dus 1nachtje, de ferryterminal is echt 100m van me hotel vandaan, dus volgende ochtend echt chill, ferryticket halen aan de balie en ga richting Phu Quoc eiland🌴🌊💦☀️☀️. Dat was ook een bevalling om er te komen dus, in Rach Gia, maar weer een super ervaring rijker. Zooo zooo mega zin in strand zee🌊💦, lekker chillen en echt nix nix doen. Wat een leven wat een ervaring. Wat was Vietnam🔥☀️🌴 qua land super mooi. Blij dat ik er ben geweest❤️. Blij dat ik een nieuw avontuur tegemoet zie....

Benieuwd hoe ik Phu Quoc beleef, explore⁉️. Kan alvast verklappen dat het een real jaloers makende periode 4 all of you zal zijn😂😅🙊🙈🙉. En geloof me weer in this, daar ben ik rete goed in. Remember⁉️😂😅😂😅😂🙃🙃🙃😇☺️😊😇😇. Goed!

Blog about my time in Phu Quoc is dus coming soon😉❤️🌊💦🌴☀️.

1. Marja:
    5 april 2018
    het is en was als altijd, weer een reuze plezier om je verhalen te lezen.
    Ik geniet er van.
  2. Marco Schoonhoven:
    5 april 2018
    Heerlijk! Volgens mij is juffrouw Dessing binnenkort haar baan kwijt ;-)
  3. Sandra Kerssenberg:
    7 april 2018
    Wat een avonturen weer. Ik blijf het geweldig vinden. Jammer dat je geen prullaria mee kan nemen. Volgende keer met een georganiseerde reis. Dan ga ik met je mee.
  4. Ingrid Lau-A-Kien:
    7 april 2018
    Geweldig weer die verhalen. Ik hoop echt dat je in Phu Quoc echt niets gaat doen. Even niet vroeg opstaan, lekker uitslapen. Chill ze en groetjes.