Ho Chi MinhCity☀️/ (Miss😂) Sai Gon🌃👌🏼

12 maart 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

🆗 What should I tell about Ho Chi Minh City 🌃aka Sai Gon⁉️. Het was echt H O L Y M O L Y😱😱😳😳. And bloody🔥🔥. Wat een stad wat een contrast met de rest van Vietnam🇻🇳. Ik keek me ogen serieus uit. De planning was 3dagen te verblijven, uiteindelijk dagje langer. Ik voelde me “thuis”😂😅. Ik vond wel prima. Ook het feit dat mijn laatste dagen Vietnam zijn aangebroken. Klinkt weird, maar wat zal ik sommige dingen in Vietnam echt niet missen. Maar sommige steden echt wel❤️💕.

Mijn reis van Mũi Né naar Ho Chi Minh City/ Sai Gon❤️☀️. Busreis van -/+6uurtjes. Met een sleeperbus en een stuk of 10 man richting tha big city of Vietnam🇻🇳vanaf het hostel. We werden opgehaald om (-/+13:00uur) en lopen naar de hoofdweg, daar komt de bus aan. Note...alles is normaal/ het kan en is niet raar in Vietnam. Voordat we instappen verteld de chauffeur aan 1van mijn medereizigers dat de bus (nog) vol is en wij dus in de gangpaden moeten gaan zitten😱😳(Say whut⁉️. Ja, dat dus) en over een half uur hebben we een zitplek. Mijn medereiziger Deepak(die had ik ontmoet in Hoi An via die ene klepper Spanish chick🐥 Asunta, remember⁉️🙈🙉🙊) die vraagt 3x aan de chauffeur “are you sure⁉️😂😅”. “Yes yes” zegt de buschauffeur. Goed, het is niet anders, het moet dan maar. Want klagen⁉️Waar wil je dat gaan doen❓, want dan doet dat volk alsof ze geen engelans meer spreken/verstaan/begrijpen😏 als iets je niet bevalt. Denken ze vast “stomme toeristen/ westerlingen”. Ook dat hoort bij reizen/ backpacken, geloof me dit x ook maar. Anyway. Ik bemachtig gelukkig een sleepchair boven, deze deel ik met mijn reismaatje. Samen zitten we chill en hoog. 🔝, ik vind best. De rest moet het even doen met in de gangpad zitten😂. Onderweg stappen gelukkig wat mensen uit, dus inderdaad...er wordt weer zit/slaapplek gecreëerd voor ons; de mondige backpackers😂😅. Uiteindelijk heeft gelukkig iedereen een zit/slaapplekje kunnen bemachtigen en zo begint onze reis richting Ho Chi Minh City. Onderweg maken we 1pitstop van 5 minuten, daarna weer door. Ik kan af en toe een tukkie doen in de bus. Maar dan schrik ik weer wakker. Want ik ben op dat moment doodmoe, echt weinig tot niet geslapen(2-3uurtjes, dankzij the sanddunes tour😇😴). Maar hey, ik wil nu deze 5maanden gewoon niks missen. Slapen doe ik wel als ik 80 ben💤😴. Wanneer we een pitstop maken, schrik ik wakker want was best in diepe slaap gevallen😱😴met muziek in me oor. De bus stopt en iedereen gaat naar buiten (wc bezoeken/ wat eten/ rekken-strekken/roken), ik schrik wakker en zie mijn reismaatje naar buiten lopen😳😴. Op dat moment voelde ik me achtergelaten en dacht “shit, iedereen gaat de bus uit, we zijn er al😬🙈. En niemand die mij even wakker maakt🤔😪😥.  Mijn reismaatje laat mij achter in de bus zonder mij wakker te maken en wat te zeggen⁉️“. Beduusd nog half in coma jump ik uit me sleeperchair, pak al me spullen en op dat moment kom ik tot mezelf😂🙈. Ik pak dus me tas met heel me leven erin en loop naar buiten, wc bezoeken en ga terug. Reismaatje verteld dan dat ze tegen mij sprak, geen reactie kreeg en mij dus verder met rust liet. Zij had denk niet door dat ik muziek aan had. Afijn. Ik ben wakker, kom verder rustig bij en we vervolgen onze weg. Anderhalf uur later komen we langzaam HCMCITY binnen, ik kijk me ogen al uit. Waawww, wat super verschillend met de rest van Vietnam, gebouwen, verkeer, de straten. Het is er meer westers en de meeste mensen spreken hier beter/ verstaanbaar engels dan de rest van Vietnam. We komen eindelijk aan bij een bushalte, iedereen de bus uit en backpacks🎒worden uit de bus geflikkerd, tttssskkk. Reismaatje en ik pakken onze backpacks en gaan lopend/ zoekend richting ons hostel. Die zijn niet al te ver van elkaar. Na ongeveer 5-600m lopen heb ik mijn hostel gevonden. Reismaatje moet stukje verder lopen om haar hostel te vinden. Zeggen gedag en hebben later wel contact. Het is inmiddels al ongeveer 18:50uur in Sai Gon. Ik check✅✔️in & ga zowat even bijkomen van de rit/ zoektocht naar me hostel op bed liggen. Fris me op en ga dan met reisgenootje Sai Gon exploreren😂🙈. We appen elkaar echt on timing😱, best eng. Zij had ondertussen al het eea uitgezocht en vond een sky-bar, I really❤️Sky bars/ roof🔝dingen. Ik besluit haar op te halen bij haar hostel en gaan samen naar de Rooftop bar. Omdat ik internet op me telefoon heb en zij niet als zij zich buiten haar hostel bevindt. Alleen via WiFi. Never mind. Na wat zoeken vind ik haar😂we lopen samen naar de Rooftop bar en guess wat⁉️ik was echt een rondje aan het lopen want de Rooftop bar is echt 50m van mijne hostel vandaan😂😅. Ipv dat reismaatje mij op kwam halen, andersom dus. Bij overvloed aan tijd. Hilarisch weer. Anyway. Aangekomen bij de Rooftop bar wordt je echt als rode lopers gasten behandeld, deuren opengehouden, diepe buiging, #IkHouDerVan😂😅. Hup de lift in en naar boven. Uitzicht⁉️ Wij stonden echt zo😱😱🙀🙀. Wat een uitzicht over Sai Gon❤️, wat een lichten. Echt een gave uitzicht. Zooo anders dan alle andere steden in Vietnam. Hier eten we wat en drinken een heeeuuullleee boel cocktails weg🍸🍹🍾. Drankorgels10.0🙉🙈🙊. Happy hour ook nog, dus tanken/ gieten maar🍸🍹🍾. We genieten vooral van het uitzicht & uiteraard van de cocktails. Ook bespreken we onze plannen de komende days together in Sai Gon. We spotten terwijl we van het uitzicht genieten een ander Rooftop bar💝❤️ die hoger is. We besluiten de volgende avond daar te gaan vertoeven. Hoe je het went of keert. Hoe we daar binnen gaan KOMEN, zien we wel. Want de serveerster van de Rooftop bar waar we op dat moment bevinden kon ons vertellen dat het hier http://chillsaigon.com fancy schijnt te zijn & duur😂🙈. Ook met high heels 👠 netjes gekleed🙈😏kom je daar binnen. Anders niet. Dus mijne 3jurkjes👗die ik heb meegenomen komt mooi van pas. Geen flipflops dus. Roommate van mijn reismaatje kon dat ook beamen, drankjes prijzig en fancy. Maar hey, Loraine is Loraine niet als ze dat niet zelf gaat ondervinden hè😂😅. Dus ik zeg “Let’s go tomorrow to that fancy rooftop bar❤️😂”. We maken het de eerste avond niet te laat & gaan bijtijds naar ons hostel terug om naar bedje te gaan💤😴. En spreken af eerst uit te slapen next day 🙈.

Day II in Sai Gon🔥
Ik slaap echt tot een uur of 10, nou ja, ik blijf echt tot die tijdstip op bed liggen. Reismaatje appt me echt op t moment wanneer ik uit bed jump me wil gaan douchen en klaar maken om Sai Gon by day te exploreren(planning The WAR Museum bezoeken). Echt een timing. We spreken over een uurtje ongeveer af, zij pikt me op. Zo gezegd zo gedaan. Ze komt aanlopen met een kamergenoot (een hij) uit the US of A die hier echt al heel lang bivakkeert (een maand inmiddels) en niks anders doet dan in t hostel en the gym bezoeken 😱. Effe serieus. Wat een leven heb je dan? Hij neemt ons mee via de niet toeristische route van Sai Gon, door parken. Echt zo mooi. Zijn gym waar hij zich denk 22uur per dag bevindt ligt dus op de route van waar we heen moeten. Voor ons nog 5min lopen ongeveer. We besluiten voordat we de WAR Museum ingaan een late ontbijt voor mij te scoren. Alle Jezus, de prijzen😱😳, 3x duurder (mango smoothie & garlic Bread,6stuks voor 165.000VND)als wat ik gewend ben, maar toch nog mega cheap ass dan in Europa😂😅. Lachertje3.0. Daarna vervolgen we onze weg richting WAR Museum. Wat ik daarover kan typen... MEGA, ALLEJEZUS HEFTIG. Niet te filmen, niet te fotograferen. Wat zijn mensen beesten en geen gevoel zeg. Ik stond daar echt met me mond open en aandachtig te lezen. Heftige dingen. We blijven iets van 2uurtjes in ‘t museum. Daarna fixen we voor mijn reismaatje een tour naar de mekong delta en ik vraag ook wat voor mij de mogelijkheden zijn. En omdat ik plenty of time heb doe ik de Mekong Delta en Phu Quoc eiland🏝☀️🏖❤️👌🏼. Check✔️✅. Reismaatje vertrekt next day al, ik blijf avondje langer. Nadat we haar trip hebben bevestigd, gaan we iets kleins eten en om even bij te komen van de hitte. Ik heb er niet zoveel last van, maar reismaatje wel😊. Nadat we iets kleins gegeten hebben besluiten we terug te gaan naar ons hostel om uit te rusten en later elkaar te contacten hoe en wat, hoelaat met eten etc etc. 🔝plan. I’m in. Terug bij me hostel zonder ik me af en chill m tot een uur of 7pm. Daarna fris ik me en tut me up. Wearing that dress👗 sandaaltjes, tasje erbij en go. Gaan eerst dineren bij een real Vietnamese seafood eethuisje bij mijn hostel in de buurt. We zijn beide gelukkig seafood ❤️ers😋😋. Heerlijk. Daarna gaan we naar de fancy Rooftop bar. Uitzicht mega adembenemend😍😘❤️👌🏼✔️✅. We houden uiteraard een 📷📸shoot😂😅. Waawwww. Daarna halen we een drankje😱😳. Voor Vietnamees begrip? Niet te betalen. Voor Europees begrip nog cheap ass maar niet gewend aan de prijzen. Personeel chagrijnig als wat, want maakte een📷📸van de kaart en kreeg de vraag “Why You taking picture?” En ik “why not⁉️“. Tsssskkk. Hou toch op debiel. Goed! Na onze tweede drank waar ik wel 25min op me wisselgeld moest wachten, terwijl de ober de map al 5x heeft bekeken zijn we erachter gekomen dat zo een fancy Rooftop bar dingen met chagrijnige personeel niks voor ons is. En owh ja, de rekening komt bovenop de drankkosten nog es 170000VND aan servicekosten bij😱😏. We gaan mooi ergens anders in de straat waar mijn hostel staat als een echte backpacker(lees op lage krukken zitten zonder rugleuning) en bestellen daar drank voor 0,50€ of zo. Dat past beter bij ons joh. Dat fancy gedoe⁉️🤔😏. Tssskkk. Hier begon mijn frustratie omtrent Vietnamezen. Goed! We maken het niet te laat want reismaatje gaat next day vroeg vertrekken en ze moet haar backpack nog pakken. 0:15uur strijk ik neer in me kamer, ga me douchen en plof in me bed. Slapen maar 🛏💤😴

Day III in Sai Gon👌🏼😱
Vroeg me rek uit, ik ga ontbijten...rijstnoedels😱😳en dat om 9uur s ochtends met vlees(wat voor⁉️precies dat. Heb ik niet gegeten uiteraard) koriander bleeegghh. Daarna ga ik me hostel uit met een kaart in de hand, meegekregen van mijne hostel eigenaresse om post Office van Vietnam te vinden. Succes girl. Ik loop of slenter door de straten van HCMCity en kijk me ogen toch uit uit. Wat een machtig stad denk ik bij mezelf. Koop onderweg vers gebakken baka bana(bak banaan). Blij als een kind huppel ik verder. De verkoopster doet echt overdreven lief. Pppffff. Crasht ‘m bij de Starbucks, schrijf kaarten en relax een beetje. Steek de straten over als een echte Vietnamees(zonder te kijken👀). Daarna zoek ik een postkantoor op, post me winterkleding terug, naar waar?huis hoop ik😂😅🙈🙊... hopelijk komt ie ook aan. Finger crossed🤞. Bezoek het hoogste gebouw in HCMCity met uitzicht over de stad. Sai Gon was geweldig zowel van grote hoogte overdag als ‘s avonds. Wat een stad🌃wat machtig. Had het zeker niet willen missen.

Morgen ga ik mijn next trip boeken en bevestigen; Mekong Delta🛶, Phu Quoc🏝🏖island☀️ & richting Kamot, Cambodja. Ook wel zin in😇☺️.

1ding weet ik wel zo goed en zeker; op ‘t eiland🏖Phu Quoc🏖☀️(6dagen) eindig/ sluit ik mijn Vietnam avontuur af, na ruim 5weken door Vietnam te hebben gereisd. Ook omdat ik een beetje een vakantie gevoel wil hebben & voelen. Geloof me op me bruine ogen; reizen is ook mega zwaar en intensief🙈🙊🙉😂😅❤️. Backpackers kunnen het beamen😂😅. En ja, ik ben  liever lui dan moe. Ben daar dus een pro in.  Dus chillen op zo een bounty island⁉️🏖☀️🏝. Effe serieus mensen🙉🙈🙊, ik kan het je aanraden. Werken kun je altijd. Wat is het als ik terug kijk op deze reis door Vietnam mega snel gegaan, waar ik in een private room in Hanoi jankend begon en mezelf afvroeg:”What the heck I’m doing here⁉️“ 🤔😏😥😓🤪😜🙃. Ben ik nou vele weken verder. Wat een avontuur/ ervaring weer in mijn leven. I’m blessed🙏🏼🙏🏼❤️💝.

Benieuwd wat ik hierna meemaak⁉️😇 en allemaal ga doen❓ Read my next blog...Its all bout Mekong Delta & Phu Quoc❤️🏖🏝☀️

1. Ingrid Lau-A-Kien:
    25 maart 2018
    Ik vind je een bikkel. En ben blij voor je dat het toch allemaal wel mee valt. Ook heel fijn voor je dat je leuke reismaatjes ontmoet. En net wat je zegt weer een ervaring in je leven. Top hoor.
    Ik had eerder geen tijd om te reageren, was druk aan het studeren. Maar door jouw verhalen te lezen ontspan ik weer wat.
    Veel plezier met je verdere tocht.
    Groetjes
  2. Poes:
    2 april 2018
    Ik wacht op de volgende blog. Je kiert me ik ga helemaal stuk met die verhalen.
    🤣🤣😂😂🤣🤣😘