Next destination Cambodia 🇰🇭 Mijn tweede bestemming op ‘t lijstje✅✔️

23 maart 2018 - Kâmpôt, Cambodja

Korte inleiding about Cambodja🙈
Cambodja is een land met een donkere verleden/ trieste kant😢😞. Het is zeker niet leuk, erg triest maar zeker de moeite waard om er te zijn & te weten te komen. Zelf van dichtbij te zien/ voelen en (dicht)bij stil te staan. Het hoort er 1maal bij als je Cambodja🇰🇭bezoekt of doorheen reist. Ik vond het zekers de moeite waard om in Cambodja te zijn. Een zeker goede tip...ga the movie "First they killed my father"😢😪kijken. Hartverscheurend💔😢, kun je tegelijk zien hoe dat allemaal was geweest. Een ander verhaal is ook dat Cambodja erg duur is vergeleken met de rest van ZO Azië, naast Thailand(schijnt, nu ik er zelf ben (geweest). Toch nog goedkoop vergeleken met Europa😬. In Cambodja heb je de Amerikaanse dollar en Cambodjaanse Riel als betaalmiddell. Erg verwarrend. Anyway. Stukje inleiding en geschiedenis about Cambodja🇰🇭.

Mijn tweede land, Cambodja🇰🇭on the list
Zoals in mijn vorige blog verteld ga ik vanaf het eiland Phu Quoc gelijk door over de landgrens, Vietnam🇻🇳naar Cambodja🇰🇭en kom aan in het plaatsje Kampot in het zuiden. Om er te komen moet ik dus over de “international border” grens wat ook een erge belevenis was. AlleJezus🙈😱. Ik had dus bij de travel agency mijn spullen(paspoort pasfoto vaccinatieboekje geld) afgegeven. Die wordt echt op een grote stapel door 1persoon “bewaakt” en die moet je echt niet uit het oog👀verliezen. Keep an eye 👁 on that person. Met een minivan worden we(stuk of 20man)naar de grens getransporteerd, daar aangekomen iedereen uit, je eigen spullen pakken. Hup backpack op je rug en in de hitte lopen naar een grenspost om een departure stempel te kopen/ bemachtigen van Vietnam. Hup een stapel paspoorten wordt afgegeven en geld wordt erbij geschoven $50(en ja, dat zag ik en dat is dus corruptie. Het is normaal. Zolang je geld erbij legt kun je alles en kom je overal). Met visum gedoe over de grens werd mij al vaker verteld om het NIET zelf te doen, betaal liever $5,00😱meer en het wordt voor je gedaan. Want je wordt afgesnauwd en niet echt vriendelijk geholpen. En als je Loraine heet is dat een verstandige tip😂😅🙈🙉🙊 en waarschuwing. 🆗duidelijk, maar eerlijk; ik heb daar echt een schurfhekel aan. Kom op. Het is verdomd je werk, doe GEWOON je werk en klaar😠. Alles draait om geld geld geld. Goed! Ik ben in een land met corruptie geboren, het zou in mijn paplepel ingegoten moeten zijn, maar nee‼️ I can’t deal with corruption😠😡🤬. Goed! Het gaat er echt allemaal raar en vaag aan toe die dag. Iedereen is echt paraat en houd degene ook echt goed in de gaten. Het duurt echt wel een uur voordat we over stap I duidelijkheid krijgen en dat is dus de departurestempel van Vietnam🇻🇳. Vervolgens zien we onze “visaguide” met onze paspoorten, iedereen rent naar d’r toe en zij zegt dat we naar een bus (die op ons staat te wachten) moeten lopen met onze spullen over de grens. Zij heeft dus nog steeds onze paspoorten🙈😏. 🆗uitreisstempel van Vietnam is dus gebeurd, nu de grens over en visa voor Cambodja (proberen) te bemachtigen. Wij zien haar wegrijden achterop een🛵💨en het eerste wat in me opkomt “gosh, waar gaat ze nu heen met me paspoort, gaat dat goedkomen en nu⁉️😱😳. Goed. Ik praat mezelf iets positiefs aan met “het komt goed, je paspoort heb je zo terug😇☺️‼️“. We lopen naar de bus, geven onze backpacks/ tassen af en gaan in de bus zitten. 3minuten later komen we landgrens Cambodja binnen, de bus dropt ons voor de ingang van de immigration. De visaguide komt naar buiten, maar (nog) niet met alle paspoorten. Denk een stuk of 11man waaronder 3NL-ers(waaronder ik), 5italianoos en nog 3anderen(geen idee van welk nationaliteiten ze zijn) die nog geen paspoort terug hebben😱😳. Ik stress eerlijk niet, die italianoos wel🙈. Goed, voor degene die hun paspoorten nog niet terug hebben, moeten binnen in de hal gaan wachten. Je geduld wordt echt zwaar op de proef gesteld. Ik was op dat moment wonderbaarlijk chill/ rustig, want ik ben/was gewaarschuwd en wist wat me te wachten stond. Goed! Ondertussen vraag ik me gele vaccinatieboekje terug, want eeuhhhmm, door haar een foto te laten zien met me vaccinatieboekje erop(ja, snap je/ herinner je mijn verhaal eerder van dat foto’s📷📸nemen van je persoonlijke spullen die je afgeeft echt een must en goede tip is⁉️. Juist)  “What are you gonna do with it, I want it back⁉️“ zei ik.  “Later you get it back” zei ze. Ik zei “I want it now, because you don’t need it”. Zo krijg ik alvast boekje 1terug. Nu het allerbelangrijkste nog; me paspoort. 3 kwartier later opent ze een bladzijde van een paspoort waar de foto opstaat en dat is demijne. Ik grijp ‘m bijna uit der hand van geluk en blijdschap en loop naar buiten, richting de bus. Yeeeaaahh, ik heb me paspoort terug en visa voor Cambodja. Yeeaahh ik ben land1🇻🇳 uit, land 2🇰🇭 mag ik in. Zodra iedereen in de bus is, kan onze reis richting Kampot beginnen. De rit duurt ongeveer 2-3uur vanaf de grens. Ik geniet onderweg van Cambodja. En best een verschil met Vietnam. Wat is het verschil⁉️Gewoon en echt gewoon verdomd veel teringzooi langs de weg. Niet normaal. Te triest gewoon. Cambodja lijkt echt een afvalbelt. Niet te geloven. Zo jammer om het te zien. De natuur zelf is echt PRACHTIG, echt zo mooi groen. Het doet me echt denken aan me thuisland🇸🇷🇸🇷. Krijg der echt bijna heimwee van. Goed! Na twee uur rijden komen we aan in Kampot, iedereen busje uit, backpacks uit de bus gesmeten. Hier moeten degene die verder reizen(naar Phnom Pehn, Siem Reap of where ever) overstappen op een ander bus. Ik verblijf hier in Kampot 1nachtje. De TukTuk tafereel dient zich alweer aan😠😡. Pak me backpack op me rug en loop uit de meute van tuktukdrivers. Ook  ze weg te kunnen duwen met me zware Backpack. Opzouten⁉️. Stukje verder gelopen komt er een lief schattig😍😇 tuktukdriver naast me rijden en vraagt heel lief waar ik moet zijn en niet zo opdringerig. Ik laat hem zien waar ik moet zijn en hij helpt me met me backpack in de tuktuk. Ondertussen de aller belangrijkste vraag gesteld “How much⁉️😜😬”. Hij zegt verlegen☺️ “One dollar please”. Ik ga akkoord en stap in de TukTuk. Bijna bij me hostel (dacht ik) aangekomen vraag ik me schattige TukTuk driver dat ik een simkaartje nodig heb voor me telefoon, anders voel ik me digi-beet🙉🙊🙈en vooral buiten gesloten van de buiten wereld😂🙃. Dus hup, ik wijs 'm me telefoon aan en zegt “simcard 4 my phone, simcard 4 my phone”, vervolgens zegt hij “Its not in de neighborhood, but in de city”. Ik vraag “How far-away⁉️“ “1km”. Check✅✔️. “Can you bring me⁉️“. “Yes sure”. Hij keert met zijn TukTuk midden op de weg😱🙈 en goooaaan😂, 3min later dropt ie me af bij een telefoonshop en voila ik heb een simcard van Cambodja en kan internetten😜🙈. De schattige😇tuktukdriver rijdt me naar me hostel, ik stap uit, backpack mee en geef ‘m ipv 1$ 2$. Hij zo blij en blozen😊aaahh. Vervolgens vraagt ie me hoelang ik in Kampot blijf, ik zeg 1nachtje, want ga next day door naar Koh Rongh, de eilandjes van Cambodja. Ik zie aan hem dat hij het jammer vindt 1nachtje, maar op dat moment dacht ik “don’t annoying me, I’m very tired 😴😓”. Ik zeg 'm gedag en loop me hostel binnen om in te checken. Me kamer wordt me aangewezen en ga effe op bedje chillen/relaxen. Effe niks en niemand om me heen. Private room voor mezelf. Heerlijk. Kan er van genieten. Even ZEN op de kamer. Na mijn zen moment ga ik maar de buurt zowat verkennen en loop een supermarket binnen om batterijtjes te scoren. Daarna bestel ik  wat te eten en drinken bij mijne hostel. En probeer mijn Koh Rongh trip van next day te fixen. Dat is dus de bus en bootticket. Hierna doe ik even een nap💤😴 op mij kamer. Na mijn naptime ga ik me weer verkassen bij de lobby en nu toch maar echt contact leggen met andere backpackers. Hier schuif ik aan tafel bij een meisje uit the U S of Eey die alleen aan tafel zit. Hoe ze heet? Geen idee meer😊🙃. Na wat standaard vragen van elkaar beantwoord te hebben besluiten we samen te gaan dineren, want inmiddels dinertime. Zij had een aanbeveling meegekregen van een pizzatent🍕 in de stad, zo een 10min lopen van ons hostel. Aangekomen bij de pizzatent is de pizza finish😱en dat was pas of al om 19:00uur. Het rook inderdaad echt super lekker bij de “pizzatent”, tussen “”, omdat je het geen echte pizzatent kunt noemen. Want het is echt zo een langs de straat bij elkaar getimmerde stenen oven gebeuren. Solly/helaas niet aanged8 een 📷📸 te nemen. Ze hadden nog wel pasta🍝maar geen pizza meer. Hè, jammer ...mijne Amerikaanse was zo teleurgesteld. We besluiten maar een random tent binnen te stappen op de menukaart kijken en daar dus maar te gaan eten. Ergens binnen gelopen en maar besteld. Ik had een gebakken vis en echt mega huge met rijst en groente. Ik vind best. Vis is altijd een goede keus. Wat voor vis? No idea. Mekongfish i think 💭🤔. Maar was ok, niet bijzonder, maar wel te doen. Buikje vol in ieder geval. Na het eten en wat kletsen lopen we terug naar ons hostel. Ik ga rechtstreeks naar me kamer, zij naar haar dorm om te gaan chillen/ Netflixen. We spreken misschien voor later nog af voor een drankje als we elkaar treffen bij de receptie van ons hostel, anders veel plezier met het verder reizen👌🏼✅. Zo gezegd zo gedaan ga ik me maar douchen en blijf op me kamer. Ik vind best en mooi geweest. Voor nu gaat het 💡💡uit en wil toch graag de binnenkant van me👀👀weer bewonderen🛏💤😴.

De next morning als ik uitgeslapen ben ga ik richting Koh Rongh🌊💦☀️❤️. Om 11:00 is pick up time. Benieuwd wat ik weer ga of heb meegemaakt⁉️. Keep yourself update...ik ga nu dus echt zo snel mogelijk als een sodemieter daarover typen😂😅🙈🙉🙊.

🙋🏽‍♀️🌊💦❤️👌🏼

1. Ingrid Lau-A-Kien:
    2 mei 2018
    Wat spannend allemaal bij de oversteek Vietnam / Cambodja. Ik ben trots op je dat je jezelf inhield. Ik hoop dat je doorreis je gaat bevallen. Dat je niet teveel afvalbelten zal zien. En dat je hier ook leuke backpackers mag ontmoeten om mee op te trekken. Veel plezier en fijne avontuurtjes.
    Groetjes.
  2. Marco Schoonhoven:
    5 mei 2018
    Ha fijn, weer een leuk reisverhaal van onze Dutchie! Een Cambodutchie in dit geval ;-)
  3. Marja:
    7 mei 2018
    Weer zo leuk om allemaal te lezen. Kind ik geniet mee met je.
    groetjes Marja
    ps dank voor je mooie kaart. Ben net gisteren terug uit de States dus leuk om te zien bij mijn post.