Phu Quoc🌴🌊💦☀️🌴❤️Island

22 maart 2018 - Phu Quoc Island: Hiep Thanh Resort, Vietnam

Voorwoord
Op Phu Quoc🌊💦☀️❤️ ga ik er 6dagen/5nachten verblijven. Jaja, je leest het goed! Ik ga ‘m op ‘t eiland wreed chillen😂😅🌴vertoeven & Z E N. I❤️It. Ik zie het al voor me. Gewoon niks; iets waar ik mega goed in ben. Yeaaahh🎉🎊🎁🎈.

Reis met de fast ferry richting Phu Quoc🌴☀️
Zaterdag 17 maart om 7 uur ‘s ochtends moet ik bij de ferryterminal zijn om mijn ferryticket bij de balie op te halen. Ik laat mijn boekingsvoucher zien, me paspoort wordt gevraagd & voila...mijn ferry ticket geprint & al, met volledige naam & stoelnummer op. Nu richting de ferry, want die vertrekt om 8:00uur, de Super Dong heet ie. Backpack afgeven die wordt in de bagageruimte opgeborgen en ik zoek me stoelnummer op. Have a seat. De cabine loopt langzaamaan vol, locals en toeristen. Water en een wet tissue wordt uitgedeeld, ideaal. Om 8uur precies varen we van de kade van Rach Gia af richting Phu Quoc, vaartijd 2,5uur ⛴ ⛴. Tijdens het varen met de fast ferry ging het goed, niet misselijk geworden of iets degelijks. Thank god🙏🏼. We komen goed en optijd aan op Phu Quoc. En dan begon de taxi irritatie weer. Goed! Een taxi-chauffeur blijft me achtervolgen en ze zeggen niet voor niks: “de aanhouder wint🤔😏”. En gelukkig de aanhouder Loraine herself wint het in deze. God god god! Wat zijn dat irritante mensen zeg😠😡. Ik schenk ‘m toch echt geen aandacht. Stukje verder van de terminal af houd ik een taxi aan. Deze spreekt echt geen woord Engels🤔, want ik vroeg naar de prijs. Met handen en voeten, maar toch komen we niet uit. De meter zie ik later pas, 🆗Thank god. Na ruim half uurtje rijden dropt de taxi-chauffeur me langs de kant vd weg en me bungalow zou in een steegje te vinden zijn. 🆗, vol goede moed, geloofwaardig en “het zal wel” gedachten loop ik me bungalow tegemoet. Na ruim een half km lopen met me zware backpack loop ik een hostel binnen die een beetje dezelfde naam heeft als die ik heb geboek. Verkeerde dus, yeah right, kak taxichauffeur vervloek hem tot en met. Ik was mega chagrijnig. In de hitte met je backpack😡😠. Die lieve aardige dame aan de receptie van ‘t hostel waar ik niet moet zijn vraagt me vriendelijk of ze een taxi zal bellen en mij naar de goede hostel zal laten rijden. Ik stem in en ze geeft aan dat ze dan tegen de taxichauffeur zal zeggen waar ik moet zijn. 🔝, bedankt🙏🏼❤️, super fijn. Paar minuten later arriveert een taxi en gaan naar bestemming numero dos, let’s try it, hopelijk de goede. En inderdaad, waar ik moet zijn. Thank gosh. Ik check in en me backpack wordt naar de bungalow gedragen. Bungalow is echt😍😍. Ik backpack gewoon in style believe me. Bungalow gewoon aan het strand, denk 10m vh strand af. Holy😱😳. Ben ik nou aan het backpacken of heb ik een luxe holiday met een backpack⁉️Hey, doesn’t matter. Ik verdien dit GEWOON, ja gewoon. Hier vertoef ik dus verdomd komende 5nachten, 6dagen. Mijn aankomstdag doe ik niks, verken ‘t plaatsje en de omgeving een beetje. Ik gooi me backpack open, ga me opfrissen van top tot teen😜. Daarna ga ik KO voor de komende 4uur. Want ik ben echt kapotmoe van de afgelopen dagen, de reis en mijn lichaam schreeuwt om R U S T👉🏼😴💤 🛏. Ik vind het best. Na mijn rustmomentje ga ik de stad verkennen. Ik verblijf op long beach. De bungalow deel ik dus met die suffe NL tutje. In dit geval best chill, de kosten delen🙈😜. Begin zowat een gierige tatta te worden of gewoon zuinig en omdat het kan(het delen😂😅🙈🙊🙉⁉️). De stad in, night market afstruinen, drinken een mango smoothie (mijn verslaving in ZO Azië op het moment). Gosh, wat is dat lekker zeg. Als een resto het niet heeft/reserveert ben ik pleite. Op de night market drink ik er een mango smoothie waar ze me gelijk opgelicht hebben en dus gelijk een hekel kreeg aan Vietnamezen. Mijn mango smoothie koste 40.000VND(€1,43), ik betaalde met 100.000VND en kreeg er 5.000VND terug😱😳. What the heck. Ik ga verhaal halen en voordat ik het weet stonden er 5vietnamezen (don’t care)om me heen en beweren dat ik toch echt met een 50.000 had betaald. Goed! Ik zeg ze vriendelijk dat ze mijn wisselgeld mogen houden, rijk van mogen/ kunnen worden, karma bestaat en me rug op kunnen. Ik pak een 500.000VND uit me portemonnee en vraag ze of ze die ook willen...Losers⁉️. Het gaat mij niet es om ‘t geld, het gaat om principe en de manier waarop. Goed! Ben er dus nooit meer heen geweest. Dat snap je⁉️😜😏😞. Ook al was de smoothie verrukkelijk. Had dag erna graag provocerend nog es daar willen drinken, betalen met 500.000, foto van nemen & wisselgeld laten houden. Maar ach. Ze verdienen dat ook geen es. Leave it, never mind. Laat me laatste dagen niet verneuken door zulks soort mensen. Maar kak vond ik het zeker wel. Ben maar daarna bij een pancake verkoper me banana pancake🥞verslaving gaan halen❤️. Onderweg naar me bungalow verwen ik mezelf bij een sushi tent🍣🍣. Ik was zo gelukkig toen ik sushi zag en ook nog es lekker. Even geen lijst of  noodles. Gosh. 🆗🆗, sushi🍣❤️heeft soms ook lijst. Mijn ogen waren op dat moment  groter dan mijn maag, ik bestelde gelijk 3verschilende gerechten😱. Dacht echt van...”ik prop alles der wel in”. Echt mega lekker😋. Heb ik het gemist⁉️, mwah...het was in ieder geval lekker en smaakte best goed. Daarna terug naar de bungalow, chillen en relaxen.

Dag II op Phu Quoc
Dag II slaap ik uit of probeer uit te slapen (lees de schoonmaakster komt wel 2x voor de deur aankloppen, want ze willen schoonmaken). 🆗, potver3. Ik ga me douchen, kleed me aan, ruim een beetje me zooi op, geef me was af bij de receptie(jaja, hoe luxe een backpacker kan zijn en je was wordt gedaan⁉️) en ga op pad. Eindig bij een strandtent, neem een late ontbijt, drink eet hier en af en toe zonnen☀️☀️🙊🙈🙉. Een chill relax dagje, waarvoor een eiland ook voor bedoelt is😂😅🎉. Daarna hang ik bij ‘t resort en me bungalow. Echt een day off. Aan het eind van de middag ga ik bij Rory’s bar(best bekend op ‘t eiland) een drankje doen, eet een snackje en aanschouw de sunset 🌅. Daarna eet ik een hapje(lees pasta) waar ik die ochtend ook was gecrasht🙈. Ik vind best. Ga ook vroeg me mandje in, want morgen ga ik een scooter🛵💨🛵💨huren en toer ik heel het eiland rond😅😂. Zien jullie mij al goooaaan⁉️. Ik vind het meeeega spannend. Hopelijk kom ik er zonder kleerscheuren der vanaf😱😳. Anyway. Anders openen jullie maar een crowdfunding😂😅.

Dag III op Phu Quoc
🆗. De dag dat deze dame voor het eerst op een scooter🛵💨 (🎵🎶toet toet toet ik heb een scooter blablabla🎶🎵) gaat zitten en rijden😬🙈. In een verland onbekend. Ik ga me dus douchen, aankleden, ontbijten en vraag bij de receptie about het huren van een scooter, wat kost, hoe het werkt etc etc. Ze stuurt me naar de buren 50m verderop. Daar kan ik een scooter huren. Vol spanning en beetje pijn in me onderbuik, loop ik erheen. Aangekomen vraag ik aan de dame wat het kost, huurperiode en wat ze nodig heeft. 150.000VND tot 8pm(lees 20:00uur😂😅). Ze vraagt waar ik logeer, kamer/bungalownummer. That’s it⁉️😏. Geen borg/ paspoort or whatever. 🆗🆗. Ze vraagt ook of ik ervaren scooterrijder ben😱😳, ik roep volmondig “Yes, offcourse‼️“. Liar🤥‼️😂😅🙊🙉🙈. Ik vraag snel;” is it automatic, only break and speed or manual⁉️“. Zegt zij;”no, it’s automatic”. Great 👍🏼. Daar ga ik op de scooter 🛵💨onervaren😱😳. Onhandig dat ik kan zijn, geef ik vol gas en gooooo. Ik voel me gelijk DE GELUKKIGSTE persoon op deze aardbol. Wat een vrijheid wat een blijheid op zo een ding. Ik ga keihard vroooeremmmm vroeeemmmm. Ik tank 60.000VND(€2,15volle tank voor de scooter). Nooit gedacht dat ik het zou doen; op een scooter🛵💨in een vreemd chaotisch (ei)land, waar je als westerling(eeuhhhmmm volgens mij ben ik aziaat😂😅) een ongeluk maakt gewoon niet verzekerd ben en dus je de rest van je leven kunt/moet dokken🙈🙊🙉. En in dit soort landen als ze geld ruiken ben ik geen aziaat meer, maar een rijk westerling😏🤔. Verantwoord en verstandig⁉️. Ben ik dat? NOPE. Ik hou ervan. Daar ga ik...richting Sao Beach🌊💦, schijnt paradijs te zijn. Na half uurtje gekscheurend op me 🛵💨kom ik aan op Sao Beach🌴🌊💦☀️. En Hell yeaahh, ik wil er gewoon wonen, nooit meer naar huis. Ik sta der echt zo😱😳😍. Ik vertoef er paar uurtjes. Want besluit woensdag voordat ik Phu Quoc verlaat maar daar de hele dag te gaan chillen. Daarna richting the cablecar. Deze schijnt gloednieuw te zijn, maand geleden geopend, langste kabelbaan ter wereld en het uitzicht⁉️ Onbeschrijfelijk/ adembenemend. Ik kom aangescheurd op me scooter... helemaal geweldig😂🙈. Koop een toegangskaartje van 400.000VND. Ik mag met me scooter tot aan de ingang komen. Auto’s niet. Heuvel op en WAAWWW, Holy moly...ik sta even stil en ook beseffen hoe mega rijk ik nu ben, geld heb ik niet/nooit, maar dit⁉️. Mijn allerhoogste punt• van Phu Quoc letterlijk-en figuurlijk❤️💝. Parkeer me scooter, krijgt een ticket dat ik me gevaarte daar geparkeerd heb en stap een cablecar in. Voor de zoveelste x ben ik dat ene meisje die gelukkig is in een candyshop. Ik geniet van het uitzicht💝❤️. Mijn hoogtevrees gebeuren vergeet ik totaal. Machtig gewoon, op zoveel meter hoogte onder je...de azuurblauwe zeewater. De rit duurt ongeveer 25min, kom aan op een ander eiland, pineapple🍍 Island 🌴 ❤️. Hier chill ik ‘m voor een uurtje of 2, want wil hierna nog naar de coconut prison. Op de terugweg met de cablecar kan ik van het uitzicht blijven genieten. Krijg er geen genoeg van de vieuw😍❤️💞. Ik ben dan ook weer gek om er elke dag heen te gaan😂😅. Goed! Ik geniet in ieder geval en voel me meer dan gezegend, eye-opener dat het leven mega mooi is en dat ik dit gewoon, ja gewoon kan doen/ ervaren. The coconut prison; dont know why ik erheen wil, want er zijn daar echt gruwelijke dingen gebeurd. En ja hoor, op goechel kun je dat ook al zien. Ik stap dus maar weer op de 🛵💨en ga richting de coconut prison. Entree is gratis, ik begin met me wandeling, maar begin echt hoofdpijn te krijgen en kotsmisselijk van het zien van wat er daar in het verleden is gebeurd. Het is er afgebeeld in standbeelden hoe mensen werden gemarteld. Te triest dat mensen elkaar dat aandeden. Na 10-15 minuten jump ik maar weer op me gevaarte🛵💨en ga echt gekscheurend met dat ding iedereen voorbij en me toeter blijft net als bij elk scooter/voertuig in Vietnam hangen. Normaalste zaak vd wereld dat iedereen en alles toetert. Ik ga dus ook als een Vietnameesje doen of ben ik dat inmiddels al😂😅⁉️, mijn linkerduim krijgt het zwaar. Racen op de snelweg van Phu Quoc vvvvrrrroooooeeeemmmmmm vroemvroem🛵💨🛵💨💨💨💨💨💨. Heerlijk, wat een vrijheid wat een blijheid wat mooi❤️. Ik hou der van. Begin er na zo een dag aardig aan te wennen op de scooter🛵💨. Ondertussen terug in de drukke chaos(spitsuur) is het al bij 6en. Het gaat mij super goed af in de spits tussen al die Vietnamezen😱😳. Auto’s, bussen, fietsers, overstekende mensjes van links naar recht, rechtdoor. Holly crap(lees ondertussen mijn 🚫⛔️🛑made in SO Asia😂😅). Ik ga langs de night market haal daar iets kleins te eten en om 20:00uur moet ik mijn gevaarte inleveren. Afscheid nemen van me buddy. Die heeft mij toch echt veilig teruggebracht zonder brokken. Terug bij me bungalow geniet ik nog na van me dag die vol adrenaline zat. Douchen en relaxen. Optijd 💤🛏😴en uitslapen next day, want ik had een intensieve dag. Ik ben kapot. Zien jullie hier boven omschreven al voor je⁉️ 🔝dacht het al😂😅.

Dag IV en V
Dag vijf slaap ik echt uit, ga maar niet vertellen hoelaat ik me mandje uit ben gekropen. Want voor een meid is dat schandalig, zou me oma zeggen🙈😂😅. Maar was lekker en had het echt nodig🙈. Ik ga heerlijk westers ontbijten, even geen fried/ scramble eggs🍳🥚 gebeuren, maar toast met avocado 🥑. Gewoon ja gewoon Loraine’s way and dat is the healthy way😂😅. Goed. Daarna in de stad geslenterd en lekker niks. ‘s Avonds ga ik fancy uiteten, en ook echt 5⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️dingen. De prijzen⁉️Daar gaan we het maar niet over hebben. Want ik kreeg daarna nog honger, dus hop...de night market op. Haal daar wel me verslaving en dat is banana🍌🍌pancake😋😋. En dan gauw maar weer terug naar me bungalow, vind wel mooi geweest. Ik ga mooi de binnenkant van me oogjes👀bekijken. Volgende dag wou ik een dagje Sao Beach🌴🌊💦 doen, daar chillen maar werd mij niet gegund, want het regende/  onweerde echt pijpenstelen. Dan maar bij het strand van me bungalow chillen en relaxen. Next day wordt weer een long day traveling, want dan eindigt echt mijn Vietnam🇻🇳trip na ruim 5weken.

Dag VI vertrek uit Phu Quoc
Dag zes wordt weer een reisdag en dat is dus afscheid nemen van 5 weken Vietnam🇻🇳en uitkijken naar mijn volgende bestemming, Cambodia 🇰🇭. Ik heb er zin in. Nieuw land nieuwe mensen nieuw avontuur nieuw valuta vreemde taal etc etc. Maar dat ging die ochtend niet zonde slag of stoot. Ferryticket ophalen, nou zet je schrap bij het lezen van dit avontuur mijn allerlaatste dag Vietnam. Goh. Na mijn oplichtingsavontuur op de nightmarket, taxidrivers die echt niet opgeven en als een zoemend vieze vlieg om je heen irriteren, dacht ik 🆗. Hopelijk sluit ik Vietnam toch wel goed af. N O T🤔. Taxi pikt me op bij me bungalow. Tegen de receptioniste vraag ik vriendelijk om tegen de taxichauffeur te vertellen dat ik eerst langs de ferryticketbalie langs moet om me terug ticket voor de ferry op te halen. Want taxichauffeur kan geen “Yes or no”, dus ja.  Taxichauffeur dropt me af. Bij de balie geef ik mijn boekingsvoucher aan degene (jochie van 18⁉️ Zoiets) achter de balie. “Paspoort please”, ik geef mijn paspoort , ticket wordt geprint. Zegt ie 400.000VND. Ik kijk ‘m aan en zeg “excuus me⁉️“. Ondertussen al over half8. 8 uur gaat me ferry naar Ha Tien(plaatsje in Vietnam, vaste land). Hij begrijpt geen letter engels😏🤔. Zo gaat dat 20 min lang en wel 5x me paspoort vragen, bij de 5de x vraag ik hem wat ie met me paspoort nog wilde doen😏🙈. Met glazige ogen kijkt hij me aan. Water zien branden en niks kunnen zeggen. En ik geef ‘t ‘m toch echt niet. Ondertussen de travel agency waar ik dit alles had geboekt geappt & gebeld en haar de telefoon aan degene achter de balie gegeven, om na te vragen wat nu de uitdaging is en mij niet gewoon het kaartje wilt meegeven. Dus gevraagd wat er aan de hand is, want waar wachten we nu nog op⁉️. Want ik trok het niet meer en kon niet meer aardig doen. Uiteindelijk na 20min wachten en vele Vietnamezen voor mij dringen met kaartje kopen, verder, kon hij een nieuw kaartje printen. Maar waarom⁉️ Waarom kon hij mij niet gewoon die hij als eerste had geprint gewoon meegeven⁉️🤔😏😱😳. Logica van lik me fessie. De boekingsvoucher grijp ik echt in een fractie van een seconde achter de balie vandaan en loop weg. Die wil ik ook terug, zag die liggen en ze waren niet echt van plan om het terug te geven. Krijg de hik. Ik zag ze nog echt versteld zitten kijken😳🤔. Ik jump in de taxi en echt op het nippertje haal ik de ferry. Het scheelde echt een haartje. Ik vervloekte die jongen achter de balie en op dat moment mega blij dat ik die dag Vietnam achter me liet. Toch weer zoiets van....”tijd van komen, tijd van gaan. Tijd van gaan is nu gekomen”❤️💞. In Ha Tien moet ik iets van 1,5uur wachten op de bus bij een travel agency waar ik me paspoort, vaccinatieboekje, $35,00 voor de visa, 2pasfoto’s afgeef om de grens over te kunnen/ mogen steken richting Cambodja🇰🇭. Foto hiervan maken is echt een must en really goede tip.

Ik sluit Vietnam tijdens het wachten op de bus richting Cambodja af met het rondwandelen op een marktje in Ha Tien. Waar ze me aankijken van top tot teen, denkend dat ik ook een Vietnameesje ben, maar 1die verdomd donker is(lees gewoon zwart/ verbrand van de☀️☀️). Ook met super mooie herinneringen, steden waar ik 😍😍op ben geworden, in me❤️❤️heb gesloten, super leuke/mooie/gezellige mensen heb ontmoet💞💝. Ook weer afscheid van deze mensen moeten nemen. Dat is echt het super mooie aan reizen. Ik kijk toch, los van af en toe de minder leuke dingen die ik ook had meegemaakt(het hoort er gewoon bij het backpacken/ reizen), terug op een mega mooie tijd in Vietnam🇻🇳❤️. Dit alles neemt niks of niemand (MEER)van me af en had het zekers niet willen missen. Vietnam was mooi. Thnx 4having me❤️.

Wil je mijn adventure richting/ about Cambodja🇰🇭weten/ lezen & volgen⁉️. Stay tuned📚en vooral geduldig zijn😂😅.

1. Ingrid Lau-A-Kien:
    11 april 2018
    Wat fijn dat je Vietnam zo mooi hebt kunnen afsluiten, ondanks alles. je zegt het mooi 'dit neemt niemand jou MEER af'. Maak er weer een mooi avontuur van in Cambodja.
    Groetjes, Ingrid
  2. Marco Schoonhoven:
    17 april 2018
    Oei, betrapt, ik heb dit verhaal van je nu pas gelezen... Maar ik vind het weer reuzeleuk. Geweldig dat je het zo naar je zin hebt, ik ben benieuwd naar het vervolg!