Aangekomen in Hanoi

16 februari 2018 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Bij aankomst ga je je visa indienen, betalen & check check bij goed gedrag krijg je een mooi stempel🕹& sticker, dus ophalen. Eerste indruk bij de immigratie? Ze hebben geen haast!!😱😳😁 Ok! Ik hoor degene die dit leest al denken of roepen “Loraine, je hebt 5 maanden!!” True that. Ik ben een Nederlander of niet. Goed! Ik ga netjes in de rij numero uno staan; paspoort, ambassade brief & 2 pasfoto’s afgeven. Vervolgens sluit ik me aan bij een andere rij, rij numero dos daar haal je je paspoort dan op mocht alles in orde zijn & dus ook nog es tegen betaling krijg je je paspoort terug. Want hey, zo een mooi sticker kost “gewoon” geld en die paar minuten zijn money making business things. Mijn naam verschijnt op een scherm, met foto en al en wordt ook nog es omgeroepen dat totaal niet klinkt za het zou moeten. Goed! Never mind. Zal ze maar niet even vertellen hoe je mijn volledige naam uitspreekt, want strax is het een belediging & moet ik de gevangenis in. Die mevrouw achter de balie roept dan tenty vibe dollar of zoiets😂😅🙈 ($25), gelukkig staat het op ‘t bordje dus “verstond” ‘r wel😂😅. Geld gegeven en paspoort terug. Trots en met een big smile😁😁loop ik naar rij nummer 3. Daar wordt je geduld numero 3 ook op de proef gesteld. 20-25min verder ben ik aan de beurt. Dame bekijkt me van top tot teen & mega boos (gelukkig kan Loraine dat ook😡😠kijkend) aan & ondertussen je paspoort per pagina bladerend.  Check✔️✅ staan we op 1__wat boos kijken betreft. Met moeite zet ze een stempel in me paspoort en 2data erbij. Moeite? Omdat ze mega sloom zijn als een💩in een trechter. Die 2 data in mijn paspoort zijn dus mijn visa geldigheidsdatum (16/02-15/05-2018), jaja, maar ik blijf er niet zolang hoor😬. Ik ga vervolgens roltrapje af, pak een karretje & loop naar de bagagebelt nummer 1. Daar staat al een tijdje “first baggage on the belt”. Ik loop er heen en daar komt mijn backpack🎒aangeschoven.🔝gewoon goede timing. Via de “nothing to declare” uitgang loop ik de aankomsthal in. Ontvangstcomité van NL tot Hanoi😂😅aankomsthal vol met mensen😱😳. Ik voelde me welkom & ontvangen😬. Vervolgens loop ik tot de uitgang & kijk stiekum of er iemand met me naam op een bordje staat te wachten. Niemand! 🆗🤔😏. Ik blijf op een afstand staan kijken en zie in eens op een bord “Loraine”, goed geschreven ook nog. Waawww! Ik super blij, loop naar buiten en steek me vinger omhoog met een smile naar degene. Zijn auto staat echt 2m verder. Hup. Backpack🎒& me handbagage in de kofferbak & we gaan rijden. Onderweg keek ik me ogen al uit. Scooters met families, wel 3-4man op😱😳. Op de snelweg❗️❗️. Zelfs met baby’s. Mijn mond viel al open & was gelijk over me slaap heen. 3kwartier rijden vanaf de airport komen we de stad Hanoi binnen. T O T A A L CHAOS10.0, niet 3.0 za de meeste van mij gewend zijn. Really holy moly😱😱. Verkeerslichten op groen🚦, iedereen begint echt kriskras/ door elkaar te rijden van scooters tot auto’s van vrachtwagens tot overstekende mensen van alle kanten & tot zover ik kan kon zien geen ongelukken. Er zijn meer scooters dan mensen. Goed!! Owh ja, niet onbelangrijk, het is TET(Chinees nieuwjaar, maar dat mag je hier in Vietnam niet zeggen, want heeft niks met Chinees te maken🤔😏). Heel het land ligt letterlijk & figuurlijk plat, alles ook echt ongeveer 3weken dicht. Maar de wegen staan bomvol omdat iedereen naar fam gaat om TET te vieren. Bijna bij me hostel aangekomen & alle chaotische taferelen gezien onderweg dat ik bijna onder de dashboard lag en steeds “Owh gosh, Owh no, mijn hemel” roepend, vraag ik mijn taxidriver “is this normal the traffic in Hanoi⁉️”. Hij keek me hoofdschuddend aan. Ok! No englisch! Fijn. Nu snap ik waarom we heel de weg niks tegen elkaar hebben gezegd. Ok. Ook geen ramp. Aangekomen bij mijn hostel smijt ie zo mijn backpack in de lobby en gaat bijna “ruziemakend”  met een medewerker van ‘t hostel communiceren. Maar zo communiceren zuid oost Aziaten denk ik (weet ik zeker inmiddels); schreeuwend tegen elkaar. En owh ja!! gelukkig kan Loraine dat ook😂😅, komt dus mega goed uit. Ik geef taxidriver mooi geen fooi omdat ie niet es Yes or no kan spreken. Dan denk ik..weg ermee & inderdaad hij was zo pleite. Mooi 🔝.

Lees mijn next chapter over mijn eerste dagen in Hanoi ...