Eerste indruk Hanoi

18 februari 2018 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Hanoi?🤔😏waar begin ik en wat ga ik daarover vertellen? Het is er meeeegaaa druk, CHAOTISCH & vies. Altijd bewolkt maar dat komt meer door de smog from nasty China. De temperatuur is op het moment als ik aankom “aangenaam” 23C, maar als warmbloedige K O U D. Ja koud, alles onder 27C is koud. Punt• Geen discussie over mogelijk. Hygiëne kennen ze hier echt niet. Echt overal en alles wordt op straat geflikkerd. Thank god heb ik een sterke maag, dus wat streets food betreft, kan ik het hebben. Heb met een dutchie gereisd (jaja een duchtie uit 010. Die woont “gewoon” flatje naast demijne😱) die wel 4 dagen ziek was geworden in Hanoi en dat is in zo een land als Vietnam echt niet chill. Best sneu voor haar. Ik heb ‘r ontmoet bij een travel agency waar ik soort van het begin van mijn backpack-trip ging uitstippelen of laten uitstippelen. Heb een trekking met de dutchie in SaPa gedaan en zouden daarna naar Halong Bay (Cat Ba) gaan, maar werd avond voor vertrek naar Halong Bay (Cat Bah) mega ziek😤😔. Vet kak voor haar. Heel haar plan in het water gevallen & dus ook geld kwijt. Balen en sneu.

About me & Hanoi. Nadat ik was ingecheckt bij me hostel, Cocoon Inn hostel in een private room, ben ik echt als een sodemieter naar boven gerend om me op te frissen na zo een mega lange trip (denk wel van deur tot deur 35uur overgedaan) met jetlag. Holy moly. Inmiddels half3 local time in de hostel. Voordat ik mezelf had opgefrist heb ik op een Azië backpackers forum een berichtje gedropt met de vraag of er mensen zijn in Hanoi, drankje/hapje te gaan doen & dus de stad ook een beetje te verkennen. Ondertussen backpack uitpakt & een heerlijke warme douche genomen. Ik voelde me weer fris en fruitig. Dacht ik even een dutje te gaan doen, maar dat was echt een illusie😢😏. N O T. Maar goed, toch maar even liggen om bij te komen en wat uit te rusten. 2uur verder zag ik wat berichtjes binnen komen op mijn geplaatste bericht en een PM(private massage). Ik ga op de PM in, natuurlijk na wat lang nadenken en “zal ik het doen?” vraag aan mezelf gesteld. Een dutchie die ruim 6 jaar ik Hanoi woont. OK! Misschien is dat een beter idee om te contacten qua tips, de don’ts & de do’s. Check✔️✅. Ondertussen mega honger, want mijn laatste maal van die dag was echt een ontbijt ik the airplane✈️🙈🙊🙉. Dus moest echt eten scoren. De “date”😂(no any questions please⁉️😂😅😜😱) kwam mij tegen achten ophalen ik de hostel waar ik dus verblijf. Super leuk maar ook weer mega weird. Gewoon in een onbekende stad, ver verweg met een onbekende op stap. Let’s goooo. Anyway! Mega spannend en excited😜😆😊 ga ik op pad en exploring Hanoi. We zoeken een eettent op(street food things), intussen verteld dat ik liefs voor vis ga, echt nergens iets met vis te vinden🙈😥. En owh ja, reizen tijdens TET(Chinese NewYear, but don’t say that in Vietnam🇻🇳🙈), wasn’t a good idea🤔😏. Kak, heel ‘t land ligt zowat stil/plat. And no joke. Ok. We gaan bij de volgende tent maar een Phô soep scoren met beef. Klaar, want ik sterf bijna. Mijn “date” heeft al gegeten, jammer! Maar prima. Over mijn Phô soep doe ik een mega eeuw over. Het is ok, het stilt mijn honger. Ondertussen het eea over each other verteld😜. Na mijn diner belanden we in ‘t uitgangsleven van Hanoi & veeeuuulll mojito’s verder😇😊. Uitgangsleven😂😅. Echt, om 0:00uur is het uitgestorven in de city. Ze beginnen in Hanoi echt really vroeg met hun “uitgangsleven”. Mijn date betaald really all the Bills, want ik hen nog geen rooie rooie cent qua Vietnamese dong(VND) in me bezit?. Gentle hè?🙈Om denk ik half2 snachts beland ik moe en voldaan in bed. En believe it or not⁉️ Klaar wakker😞. Twee uurtjes in slaap vallen, weer wakker weer uurtje in slaap vallen, weer wakker & ga zo tig keer door.

Zaterdagmiddag om 15:30uur vraag ik mezelf af wat ik really in Hanoi in me uppie doe. Voelde me verloren en alleen in een private room. Daar lig ik dan. Echt mega verrotter dan verrot vd jetlag. Ik kon serieus echt wel janken😢. En dat heb ik zeker ook gedaan en de vraag aan mezelf gesteld ;” Really, is dit echt wat je wilt en What the hack I’m doing here😓😥⁉️“. Het backpacken moet ik echt nog inkomen en dat is niet easy. Met moeite verzamel ik al me moed bij elkaar. Ik kom dan ook echt pas me mand uit. Met tegenzin, liefs lig ik te janken op bed, de komende 5maanden. Douche & kleed me aan ga dan in de lobby van ‘t hostel zitten, proberen te socializen. Daar saai zitten internetten en iedereen die langs loopt scannen van top tot teen😬. Tegen dacht ik ergens bij zevenen, stuur ik de “date” van de vorige avond weer een “zielig” berichtje😬 of die zin had weer met mij te gaan dineren. Gelukkig stemt ie in. Me happy😇😅Hahah. Hoeft ik verdomd me tweede dag in big city Hanoi, verloren en al niet alleen te gaan eten of eruit te gaan. Want had er zo geen zin in in me uppie. We lopen de mega drukke straten van Hanoi in tussen de  auto’s, voetgangers, fietsters, bromfietsers kris kras door elkaar. De toeter/ claxon is hier een feest🎊🎉. Believe me. Ik schrik der iedere x van, maar hier totally normal💩🤔😏. Ik kan der echt niet aanwennen, want in dutchie country it’s very rude. Ok! We besluiten gezellig te gaan bbq-en op straat, ja op straat. Ik vind dan stiekum de totally chaos op dat moment wel helemaal het einde. Met een goede bbq-er tegenover mij die mijn groente & vlees gaar bakt, ben ik echt dat ene meisje die in een candy shop mega blij huppelt te doen. Overal om ons heen hoor je getoeter/ geschreeuw en geroep. Holy moly, stiekum wil ik graag meedoen😂😅. Ik zie mezelf al. (Voor degene onder ons die Loraine “kent”). Anyway! Ik geniet van me bbq. En eerlijk! Hier in Vietnam ben ik really vegetarisch geworden. Ik bespaar jou als lezer de hele mikmak, maar eeeuuhhmm. Ik krijg iig dat beeld niet uit me netvlies. 2 uur later ongeveer op lage krukken, gelukkig ben ik petit en me bbq-er die 1m85 is heeft het best zwaar😂😅doen we nog even een drankje. Mijn “date” dropt me netjes af bij mijn hostel anders ben ik echt lost in die chaos en vind nooit mijn hostel😂😅terug. We zeggen elkaar gedag. Inmiddels ergens bij 23:30uur, day2 so far so goed in Hanoi almost gone. Onderweg naar me kamer beloofd ik mezelf om de volgende dag toch echt in me uppie mijn trip te gaan plannen en te moven uit Hanoi....en het moet.

Zondag stap ik na mijn ontbijt een travel agency van een dutchie jaja uit 010 binnen. Die heb ik van de Azië backpackers forum vandaan. Ik laat daar mijn trip uitstippelen/vastleggen tot Hoi An. Mijn plan:
Hanoi—> Sa Pa (2dagen, 1nachtje)
Sa Pa—>Hanoi (2dagen, 1nachtje)
Hanoi—> Cat Bah (2dagen, 1nachtje)
Cat Bah—> Ninh Binh (3dagen, 2Nachten)
Ninh Binh—> Hanoi—>Dong Hoi (in de nachttrein, reis van ongeveer 10uur)
Dong Hoi—>Dong Ha(1nachtje)
Dong Ha—>Hue(1nachtje)
Hue—>Hoi An(1nachtje)
Hoi An blijf ik echt nog lange tijd crashen en dan moet ik echt mijn reis zelf uit gaan zoeken/ stippelen wat ook mega spannend & leuk is. Dat was mijn zondag bezigheid samen met een spanish guy uit me hostel heb ik bovenstaand vast laten leggen. ‘s Avonds ga Ik met de dutchie (die ik had ontmoet in de travel agency)een hapje eten in town, Hanoi. Daarna me backpack inpakken want maandag ga ik richting Sa Pa.

Bedankt weer voor het lezen. Till my next adventure☀️Soon🙋🏽‍♀️

1. Ingrid Lau-A-Kien:
    9 maart 2018
    Zo zielig voor je. Helemaal vermoeid. Gelukkig had je toch een leuke date die met je mee wilde.
  2. Loraine:
    11 maart 2018
    Ahahaha, ja hè Ing. Maar het komt altijd goed🙈🙉🙊. Nu zit ik helemaal in de flow😂❤️
  3. Sandra Kerssenberg:
    12 maart 2018