Da Lat ❄️☃️

8 maart 2018 - Da Lat, Vietnam

Mijn volgende bestemming is Da Lat.
Da Lat is vergeleken met mijn 2-3 laatste bestemmingen K O U D☃️❄️. Ja, voor mij echt bbbrrr. Ik sta te klappertanden als ik uit de bus stap om 1:50am. Nog net niet bevroren sta ik bij het busstation van Da Lat in mijn jumpsuit zonder mouwen en met me blote benen😱😜. Holy crap, sta je dan. Al me warme kleding liggen onderaan de backpack. Goed! Dan maar even doorbijten & de bikkel uithangen😱😂. Gewoon stoer zijn, want kouder dan in NL was het nog net niet. Da Lat ligt in het binnenland en in de bergen, vandaar dat het wat koud(er) kan zijn. Da Lat wordt ook wel de stad van de liefde genoemd. Veel Vietnamese honeymooners😏.

Ik vertrek 8 maart om 18:30uur vanaf Quy Nhon richting Da Lat met de nachtbus. Achteraf niet zo chill om op dat tijdstip te reizen, maar ik heb een reismaatje die ik “vertrouwde”. Next time me eigen intuïtie volgen. Anyway. Maak niet uit, tis weer een lering in het leven. Want we komen 4am aan(jaja 4uur ‘s nachts dus😱, za asngegeven)in Da Lat en eerlijk⁉️niet zo handig, arelax gewoon. Maar we zijn met z’n tweeën. Reismaatje probeert tijdens de busrit een hostel te regelen, echt gedoe. Hadden eerder moeten doen. Omdat ze vanaf 5am open zijn. Hostel A “weigert” ons binnen te laten op dat tijdstip. Vervolgens belt zij een ander reiziger Sven op(ontmoet in Hoi An)om bij zijn hostel na te vragen of het mogelijk is dat wij ook daar verblijven en om 4am aankomen. Dat is goed en Sven regelt dat effe voor ons. 🔝 Maar we delen met z’n 2en wel één bed😂😅🙉🙈🙊. Ze hebben maar 1bed beschikbaar. Dikke prima joh. Gelukkig zijn de bedden een twijfelaar, ach het is toch koud. Lepeltje lepeltje is ook prima😂😅😱. Ik was al minder happy, omdat om 4am ergens aankomen echt niet fijn is. Midden in de nacht. En dat heb ik me reismaatje ook even verteld. Goed! No hard feelings. Fingers crossed🤞dat alles goed verloopt en veilig bij ons hostel aankomen. Dus op 1bed of niet, don’t care🤷🏽‍♀️als ik maar ergens veilig binnen ben. Uiteindelijk komen we om 1:50am aan in Da Lat bij het busstation ipv 4am. Ideaal en vroeg. Na al het gezoem van illegale scootertaxi’s die ons probeert te strikken belt reismaatje een taxibedrijf om ons naar de hostel te vervoeren. Want ook op ‘t station bij Da Lat lopen de illegale scootertaxi’s om je heen als zoemende bijtjes🐝”taxi taxi?” te roepen en dat constant. In de bus had ik amper kunnen slapen en dus moe/ geprikkeld. Ik kijk ook hier de scootertaxi’s weg, want het zijn officieel illegale scooterstaxi’s. Ze kijken boos terug, zeggen wat in hun taal en ik zeg dan “rot op”😠😡”mafkees”tegen ze. Schei toch uit. Klaar mee. Echt geen zin in ze, want heb veel slechte verhalen over ze gehoord en gelezen. Dus nee, ik ga sowieso niet achterop bij ze. Voor geen miljoen. Desnoods slaap ik op straat. Geen risico’s nemen ook al is deze Loraine avontuurlijk😂😅... N O T, schijterd3.0. Taxi komt niet lang later aan en we stappen in. Let’s go to our hostel and have some sleep 🛏💤😴. Veilig & wel dus. Gooien onze backpacks🎒🎒in een hoek neer en gaan slapen. Inmiddels 3uur geweest. Tegen half8 worden we wakker. Ik douche🚿me en ga ontbijten. Beetje beduusd, weinig slaap en nog moe. Geen zin om tegen mensen te praten. Ondertussen contact met een andere dutchie die ik in Tam Coc had ontmoet om Da Lat te verkennen en naar crazy house. Ik stem in. We spreken voor de deur bij crazy house af. Ik bestel mooi een grab en paar minuten laten arriveert ie voor mijn hostel. Ik jump achterop. Ik begin grab scootertaxi’s echt mega geweldig te vinden en dat voor € 0,42😂 voor een ritje van een half uur ongeveer. Lachertje toch??Prijs zie je al van te voren op de app. Echt zooo zooo chill🏍💨. Echt relax, lachen en wat een ervaring. Ik kom aan bij crazy house en wacht op Marjolein. Crazy house is ook echt crazy😝😜, zoals de Aziaten, behalve ik🙃🙃. Intotaal blijven we iets van 2-2,5uur in crazy house rondstruinen. Daarna de stad Da Lat sightseeen. Drankje doen langs een meer, de lokale markt bezoeken. Mijn telefoonscherm fixen, want die had ik bij overvloed aan tijd laten vallen, dikke vette barst. Heerlijk, gebeurt alleen tijdens het reizen dit soort dingen. Dus een scheur in mijn screenprotector die mij irriteerde🙈. Joh? Ja, echt waar. En dat voor 50.000VND(€ 1,77 om precies te zijn), in NL € 30,00 voor betaald. Dus waar wordt je genaaid/afgezet⁉️😏🤔. Goed! Owh ja, FYI een nieuw powerbank voor de 3de keer aangeschaft. In Hanoi voor 600.000VND (€ 21,32 om precies te zijn)gekocht toen ik er was. En in Da Lat voor 300.000VND (€10,66) betaald. Extract dezelfde🤔. Ook weer afgezet hier. Ppppffff. Ik wil en ga der niet es over nadenken. K A R M A bestaat zeg ik altijd. Anyway. Na dit afzet gebeuren gaan we toch maar een x lunchen, want het is al inmiddels bijna half3. We vinden een typisch Vietnamese eettentje. De kaart only in Vietnamese language. Best spannend om eerlijk te zijn en wil me laten verrassen😱. Maar stel het is mensen vlees⁉️, L😬L. Met handen en voeten wil ik toch wel weten wat ik voorgeschoteld krijg. Ik ga voor safe en bestel iets vegetarisch😇nadat ik met handen en voeten heb uitgelegd waar ik trek in heb. Check✅✔️. Na onze late lunch gaan we naar Maze bar die ook best bekend schijnt te zijn, weird en veel doolhoven. Best geinig. Gaan op de rooftop zitten, genieten van het uitzicht en de sunset over de stad is echt onbetaalbaar. Avond valt en gaan zowat terug naar ons hostel en onderweg scoren we onze diner. Na het dineren spliten we, want other dutchie verlaat next day vroeg Da Lat. Zij moet nog pakken, logeert in een ander hostel en ik was echt doodmoe🛏💤😴 . Vond wel genoeg.

The next day ga ik op een “geheime”tour, the mr.Rod secret tour😱. Best spannend, want ik kreeg ‘m aanbevolen van een andere reiziger die ik in Hoi An had ontmoet; Mark the Canadian. Die deed al zo geheimzinnig over dat dat ieder mens gewoon mega nieuwgierig maakt. Dus ook ik😜. Maar laat me godsgruwelijk verassen #IkHouDerVan. ‘s Ochtends (9:00uur) opgehaald bij me hostel en gaan op pad. 10man totaal on tour. Uiteraard zijn er andere duchtie op de tour. We bezoeken een krekelfarmer, wordt ook geserveerd en gegeten. Njamnjam😋. Ook ik eet er een paar. Ja joh! Lekker. Proteïne, lekker gezond🤔.  Bezoeken daarna the elephant🐘 waterfalls😍. Echt waawww, wat prachtig. Een hike die het meer dan waard was. Glibber en glij. Een zijde fabriek wordt ook bezocht. Gaan bij een local lunchen. Wat lunchen we? Noodles😂😅. Ik lijk er inmiddels ook op denk ik. Verder is alles toch geheim hoor😂😅🙉🙈🙊. #SorryNotSorry. Ik word om 20:00uur afgedropt bij mijn hostel & ga gauw opzoek naar “snelle voedsel”. Daarmee sluit ik Da Lat with this adventure af met optijd naar bed. Next morning gaat de bus vroeg(7:30uur)die mij naar mijn volgende bestemming brengt en dat is Mũi Né.

Da Lat was mooi en zeker de moeite waard om er te zijn❄️❤️. Maar nu weer richting de warmte waar ik zoooo naar verlang☀️🌴🌊💦. Ik kan nog steeds niet aan de kou wennen. “Alles went behalve een vent”zeggen ze, maar eeuuhhmmm😂🙈. Geef mij maar 30+ graden🔥☀️❤️☀️🌴...