Quy Nhon☀️🌴

5 maart 2018 - Quy Nhơn, Vietnam

5 GE-WEL-DIGE❤️🎈dagen verder en super leuke mensen💝te hebben ontmoet in Hoi An is het toch echt tijd om verder te gaan reizen en afscheid te nemen😪😓. Afscheid nemen is echt kak en valt zwaar. Je raakt gehecht aan de mensen vooral als het klikt. Hebben het gezellig en moeten dan spliten. Je weet niet wat er nog komen gaat😔(gelukkig maar). Dat is het leven van een reiziger/backpacker. Het valt niet altijd mee; een leven van een backpacker😂😅. Je komt zoooveeell leuke & uiteraard minder leuke mensen tegen. Maar tot nu toe heb ik echt super leuke mensen ontmoet. S U P E R❤️gewoon. Zowel backpackers die lang reizen als vakantiegangers. Het backpacken gaat mij (weer) helemaal goed af. Ik zit in de flow. Echt super chill en blij als een kind in a candyshop🤣🤭. Vind het meer dan leuk.

Hoi An verlaat ik met pijn in mijn❤️. Laatste avond logeer ik in een hostel in het centrum(bad choice). Goed! Omdat ik zo geen zin had om 14-16uur in een bus te gaan zitten en straight away to Da Lat, maak ik een tussen stop in Quy Nhon. Plan is in Quy Nhon 1nachtje te overnachten en verder te reizen. Dat is 6uur rijden vanaf Hoi An. 5maart om 12:00uur stap ik in een minivan richting Quy Nhon. Aanraden van andere reizigers die er waren geweest, omdat ik aangaf dat ik zooooo geen zin heb om rechtstreeks naar Da Lat te gaan. De busrit naar Quy Nhon was echt een drama, sodeju heey. Ik dacht echt dat ik naar mijn laatste rustplaats werd gebracht😏. Jammer geen foto, maar zat opgepropt achterin de minivan, 4toeristen. Ga niet zeggen blank, want ondertussen ben ik zwart🙊🙈🙉. So far so good, werden we tijdens de rit aan alle kanten gelanceerd en zaten opgepropt. Rechtop zittend (90graden) en tegen elkaar geplakt. Op dat moment reis ik met een dutchie uit Delft. Naast mij zitten 2engelsen, een koppel. Werd net niet misselijk en moeten kotsen🤮. Onderweg worden er mensen (locals) opgepikt. Bus bomvol, kan 13 man in of zoiets, maar proppen gerust 18 man in. Joh, zolang er 1niet onwel wordt prima te doen. Zelfs een plant... zeg gerust een boom🌳🌴gaat ook de minivan in. Alles is mogelijk in Vietnam, ik kijk nergens meer raar van op. Buschauffeur spreekt geen woord engels nog “Yes” or “no”😏. B I Z A R. Maak niet uit. Niet nodig. 4uur en 3kwartier verder ipv 6uur za op de schedule staat😱😳, komen we aan in Quy Nhon bij het busstation. De bus staat nog niet stil of die wordt al net als een snoepje omringt door mieren. Allejezus. Backpacks🎒worden uit de minivan gesmeten...ggrrrr. Ja gesmeten. Zo niet chill. Maar goed. Leven van een backpacker hoort dat soort dingen er gewoon “bij”. You like it or not😠. You have to deal with it. Taxichauffeurs(brommers/ scooters/ auto’s zijn hier dus als taxi’s) omringen mij en de andere backpackers. Ze beginnen mij te irriteren. Nou, dan ben je bij Loraine heeeeeeellleeeemaaalll verkeerd hoor😱😡😡. Vermoeid, heet en hongerig, poeh heej. Het meest irritante in Vietnam is, is dat ze je gaan aanraken en echt in je gezicht “taxi taxi” roepen. Ik zeg dan chill “no need taxi, leave me alone I walk, go away”. Maar ja, kun je liever tegen een muur zeggen, want ze verstaan er geen letter van. Vet irritant gewoon. Of negeer ze totaal en loop echt tegen ze aan met me mega zware backpack. Dan lopen ze echt weg uit me zicht🤔😏en iets in het Vietnamees zeggen dat echt op een scheldwoord klinkt. “Sodemieter toch op” zeg ik dan😠. Mijn “reismaatje” regelt het wel. We pakken onze backpack, hup op onze rug en gaan stukje lopen. Met een scootertaxi is niet chill vooral met backpacks, maar voor haar maakt het niet uit. Ik geef aan dat ik het niet chill vind; de prijs van een auto taxi en een scootertaxi is nihil. Nou, dan weet ik het wel. Taxichauffeurs vragen op dat moment 200.000VND(€7,10😂😅🙉🙊🙈) voor een ritje van een half uur was het volgens mij voor 2mensen. 1taxichauffeur blijft ons echt irriteren en om ons heen zoemen als een bij op honing. Mijn reismaatje zegt dan 150.000VND🙈anders niet. Maar eigenlijk hadden we geen keus als tie nee zou zeggen😂😅😂😅😂🤣🤣🤣. Hij stemt in en we stappen in de taxi 😂😅. Na 25min rijden ongeveer dropt hij ons af bij ons hostel, life’s a beach 🏝🏖 😂😅. Hoe toepasselijk toch? Vermoeid komen we aan, krijgen een bed toegewezen. Ik zit in een air conditiond dorm waar 6mensen in kunnen. Uiteindelijk deel ik die dorm met een jongen uit Alaska. Superrr duperrr chill gewoon. Elke dag weer hoop ik dat er niemand erbij komt. Ook daar was mijn gebedje🙏🏼gehoord. Goed! Elke avond gezelligheid in het hostel. Mijn tweede dag doen we in de ochtend beach time en smiddags een boottrip, waar we snorkelen/ zwemmen. En owh ja, een dikke blauwe plek op je arm oplopen tijdens de boottrip, hilarisch toch!? Ach, ook dat hoort bij backpacken. Elke avond wordt er iets leuks georganiseerd bij het hostel za bingo, bier pingpong & happy hour. Ondertussen zijn we hier met 5dutchies😬. Ja, die zijn er echt overal. Maar gezellig joh. Quy Nhon wordt vaak overgeslagen, is niet toeristisch en ik dacht “chill”. N O T 😬. The next day besluiten de dutchies te gaan scooteren. Goed plan. Ik ga wel achterop, was dus een mietje don’t care🤷🏽‍♀️😂. We dachten bij onze hostel scooters te huren maar gedoe, hadden er maar één twee kapoet. Fijn. 5man dutchies like a Vietnamese op 1🛵zeker? Yeaaahh right. Zie je dat voor je😏🤔⁉️. 1 vd dutchies neemt een besluit en dat is dat we met zn allen naar de stad gaan met de localbus en daar scooter huren. Strak plan. Doen we. Over een uur gaat de bus(11:40uur) en dan 1 x in ‘t uur. Bloedheet, I like it a lot. How hotter🔥🔥how better. Half12 staan we bij de bushalte, 11:40uur zien we een bus die afremt en toch doorrijdt😱. Het is op dat moment wel 11:40uur. “Zou het?” zeiden we? Ja dus, dat was de localbus die we moesten hebben. Kak. Loraine was er op dat moment klaar mee. Ik gooi me stoere kant over de boeg. Ik zeg dan “ik ga echt een auto proberen te stoppen hoor. Desnoods ga ik op straat liggen of staan”😂😅. Auto’s/ vrachtwagens/ bromfietsers razen voorbij. Ik steek me hand uit met stopteken🚫⭕️🛑, maar ze toeteren terug ipv te stoppen😡😠. Tttssskkk. Ships en nu?! 20min later stopt er eindelijk een auto, hij remt af maar rijdt weer verder, hij rijdt remt af rijdt weer door. Maar gelukkig stopt ie 100m verder wel. Ik ren ernaar toe, de rest volgt mij. Bij de auto aangekomen tik ik op ‘t raampje, raampje gaat omlaag. Ik zeg tegen de chauffeur “Quy Nhon Quy Nhon”, hij herhaalt en knikt. Hij stapt uit (echt gentle) opent de deur en laat de rest instappen. Bart als enige jongen gooit hij achterin😂😅🙈🙉🙊. Ik neem voorin plaats en maak uiteraard een selfie😂, goed verhaal voor nu. Zo brengt deze vriendelijke Vietnamees ons naar het centrum van Quy Nhon, wel 30 min verder zonder 1woord met ons te wisselen. Geniaal gewoon. Ook geen geld vragen alleen een hand wou die. Tijdens de rit onderling wel gevraagd om ‘m iets te geven?, maar meningen verdeeld. 🆗niks geven dan maar. Ik maak wel een selfie van ons tweeën, chauffeur en ik. Hij dropt ons af bij een grote winkelcentrum. Echt mooi om ook dat te mogen meemaken hier in Vietnam. Loraine die “even” een auto weet te stoppen en liften🙈🚗💨 maar. Bij het winkelcentrum doen we wat boodschappen en gaan daarna een scooter huren. Met de scooter zijn we 40km buiten Quy Nhon wezen toeren in de hitte🔥💥. Maar goed, deze dame heeft er geen last van. Heerlijk. Achterop de scooter bij dutchie Veerle, ik word gereden😬. Ik geniet van het uitzicht, de chaotische taferelen in het verkeer, alles om me heen. Bewonderingswaardig gewoon en sinds dat ik hier ben nog geen ene ongeluk gezien. Gelukkig maar ook. We komen tijdens het scooteren in dorpjes waar geen toeristen zijn of komen. Smalle weggetjes tussen huizen, bizar mooi. Veerle is een bikkel en stoer😂😅op de scooter. Wat een lol met haar. Hier blijft bij elk vervoermiddel de claxon/toeter hangen, zo ook die van ons. Veerle was daar ook een pro in😂😅🙉🙈🙊. Blonde/ blanke Vietnamees toeterend op de scooter. Geniaal allemaal. Na onze scootertrip gaan we gezellig vis eten, gelukkig waren we met zn allen unaniem & dat is wel mega chill. We zoeken een visrestaurant op en vinden er 1. Met z’n vijven gaan we gezellig dineren tussen de locals. Restaurant is voor Vietnamees begrip duur😱. De prijzen⁉️, niet te filmen en voor ons europeanen; cheap ass😂gewoon kleingeld. Heb garnalen in knoflook gegeten voor €5,10😂😅. Lachertje toch? Na het eten gaan we 1van de 3scooters terugbrengen, want die hebben we niet meer nodig. Twee wel, want 2dutchies moeten dag erna om 6:30uur in Quy Nhon stad zijn om de bus naar het noorden(Hoi An) te nemen en zo besparen zij taxi kosten. Ik ga terug op een scootertaxi🛵van Grab. Hell yeah. De dutchies durven niet als een echte Vietnamees met zn 3en op een scooter, jammer😏Maar ok! Had het wel hilarisch gevonden. Goed, Never mind. We bestellen via de grabapp een scootertaxi, grab veel gebruikt in Azië en zoooooo cheap ass. Hij arriveert en samen scooteren we richting ons hostel. De weg naar ons hostel schijnt gevaarlijk te zijn, want vrachtwagens, bussen, minivans razen als een gek door de bochten😱. Mega stuk geen straatverlichting echt zo eng. Mijn grab-scootertaxi-driver wou me halverwege in the middle of nowhere laten afstappen, want hij begeeft zich uit zijn taxi-tijden-zone te rijden😱. Tsja, dan had u de rit niet moeten accepteren vietje. Want je wist waar de rit heenging. Ik schijt bijna 7kleuren in me broek met de vraag “en nu⁉️“ hij vraagt steeds hoe ver nog hoe ver nog😱😳. Want het is pikke donker en schijnt een levensgevaarlijke weg te zijn waar we reden. Toen hij echt op ‘t punt stond om te stoppen en ik maar mee moest op 1van de andere scooters, zag ik onze hostel echt 20m voor me. Ik roep dan enthousiast “look look👀👀 we arrive, we arrive. It’s there”. Foeiii wat een rit, dacht ik. Ik stap af, geef ‘m 60.000VND(€2,13😅😂😅😂😅🤣 lachertje toch? Een ritje van wel 30min op een scooter). Goed! Dat was me wel een scooterdagje Quy Nhon wel. Wat een ervaringen wat een avontuur.
‘s Avonds gaan we chillen met zn allen bij ons hostel. 3maken het niet te laat, want zij moeten de volgende dag vroeg de bus hebben richting het noorden. Ik heb next day echt een off day. Ik chill m de hele dag met echt niks doen. Want om 18:30uur ga ik met een sleeperbus richting Da Lat. Het is een 7 uur durende busreis. We komen midden in de nacht aan😴😴. En aangezien ik niet kan slapen in de bus ga ik die dag maar niks doen. Dus luieren & inpakken. Luieren gaat mij goed af😜. Zo is mijn volgende avontuur/ stop dus Da Lat.

Ik blijf dus za ongepland 4 dagen/ 3nachten in Quy Nhon❤️, wat super leuk & chill was. Had het niet willen missen. Dit is dus backpackers-life, doen en laten waar je zin in hebt. I like it. Ergens blijven hangen als het leuk/chill en gezellig is. Veel mensen ontmoet die achteraf spijt hebben, omdat zij een maand visum hebben geregeld. En aangezien febr minder dagen heeft dan de rest vd maanden, wordt je ook nog es met 3dagen benadeeld. Maandje visum voor Vietnam is echt te krap wil je alles rustig aan doen.

Next adventure it will be Da Lat....
Thnx 4 reading📖this one☝🏻again🙋🏽‍♀️🌴☀️

1. Marco Schoonhoven:
    13 maart 2018
    Echt heerlijk leesvoer! Ik zit helemaal te genieten bij je doldwaze belevenissen die je lekker smeuïg opschrijft. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
  2. Ingrid Lau-A-Kien:
    13 maart 2018
    Ik sluit me bij Marco aan. Het lijkt alsof ik zelf reis, zo leuk verwoord je het. Geniet maar lekker voor je het weet zijn die maanden zo om. 😘
  3. Ingrid Lau-A-Kien:
    Ik zag net je foto's. Erg leuk. Typisch Loraine, Cocos zal niet ontbreken.👍
  4. Esther:
    15 maart 2018
    Super Loraine!! Geniet ervan!